Van harte welkom op de 'Dag tegen Schooluitval in Tienen'
Schooluitval treft veel kinderen en jongeren en kan leiden tot langdurige en verstrekkende gevolgen. Zowel onderwijs als welzijn worden uitgedaagd om op dit complex gegeven een antwoord te bieden. Tijdens deze studiedag willen we jullie graag inspireren, motiveren en activeren in dit thema. Dit allemaal overgieten we met een sausje van lokale samenwerking. Inschrijven is dus de boodschap!
Waarom een dag tegen de schooluitval in Tienen?
Het percentage leerlingen dat niet gekwalificeerd uitstroomt is hoog. In de onderstaande tabel lezen we dat, volgens de recentste cijfers, bijna één op vijf jongeren zijn schoolloopbaan beëindigde zonder kwalificatie. Het aantal stijgt bovendien jaarlijks met 2 tot 3 procent.
Geen kwalificatie brengt hoge sociale en economische kosten mee op persoonlijk en maatschappelijk gebied. Niet alleen kampt een jonger met een lager welbevinden en een hogere kans op werkloosheid, ook moet de samenleving meer investeren in sociale voorzieningen en gezondheidszorg.
Programma
Programma
8u30u | Onthaal met koffie |
9u | Verwelkoming door de voorzitters en de bevoegde schepen |
9u10 | Omgevingsanalyse door de beide CLB's van Tienen |
9u30 | Keynote speaker Kathelijne Van Lommel. Deel 1. |
10u30 | Pauze |
10u45 | Keynote spreker Kathelijne Van Lommel. Deel 2. |
12u | Lunchpauze |
13u | Workshop |
14u45-15u | Outro |
Overzicht workshops (max 20 deelnemers per sessie)
Organisatie |
Inhoud |
BaO/SO |
|
1 | Agentschap Integratie en Inburgering | Welke aspecten hebben impact op de identiteitsontplooiing bij jongeren en waarom? | BaO en SO |
2 | Overkop | 4-ladenmodel. | SO |
3 | Arktos | De preventiepiramide. | BaO en SO |
4 | CLB Go! en VCLB | Werken aan veerkracht bij kinderen en jongeren | BaO en SO |
Meer informatie over Kathelijne Van Lommel
Katelijne Van Lommel is een orthopedagoge die zich gespecialiseerd heeft in de ondersteuning van kinderen en jongeren met moeilijk hanteerbaar gedrag. In haar werk en opleidingen inspireert ze om op een constructieve en zorgzame manier met dit gedrag om te gaan. Gedrag is immers een vorm van communicatie. Ze richt zich vooral op de diepere oorzaken en hulpvragen die schuilgaan achter wat vaak als "moeilijk gedrag" wordt gezien. Katelijne moedigt aan om aandacht te hebben voor de onderliggende behoeften en signalen van kinderen en jongeren, dit te erkennen en hen hierin te begeleiden. Op deze manier willen we moeilijk hanteerbaar gedrag zoveel mogelijk overbodig maken in plaats van het te onderdrukken. Haar aanpak streeft ernaar om pedagogische gewoontes te verbeteren en schadelijke patronen te vermijden zodat er ruimte ontstaat voor een meer ondersteunende omgang met kinderen en jongeren. Katelijne biedt een kader aan om gedrag te begrijpen en de leerling hierin te begeleiden. In haar werk past ze methodieken toe zoals co-regulatie en zet ze in op manieren om op een positieve en duidelijke manier grenzen te stellen. Met andere woorden: hoe kunnen we van de spelregels op school een krachtig pedagogisch kader maken dat vertrekt vanuit een zorg voor onze leerlingen? |
Meer informatie over de workshops
Workshop: preventiepiramide Ben Van Oeckel en Jasper Vandevorst van Arktos nemen ons mee in de preventiepiramide van Johan Deklerck. Dit instrument helpt om preventiestrategieën op school te ordenen en geeft kansen op beleid -en preventieniveau. Arktos is een kei in het ervaringsgericht leren, dus verwacht je aan een leuke werkvorm en interessante uitwisselingen met collega’s in het werkveld.
Workshop: 4-ladenmodel bij Overkop Sinds de opstart in december 2017 heeft het Overkophuis zich op de kaart gezet als een belangrijke ontmoetingsplek voor jongeren in Tienen. Het is een veilige plek, waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten en zich kunnen amuseren, maar ook een luisterend oor vinden. Het vier-ladenmodel in OverKop wordt ingezet om duidelijke grenzen te zetten bij moeilijk hanteerbaar gedrag en dit gedrag positief om te buigen. Annelies Peeters, afdelingsverantwoordelijke Overkop Tienen legt uit hoe zij dit model hanteren binnen een welzijnsvoorziening en hoe het helpt in de setting van Overkop. Van Annelies krijg je alvast inspiratie om je schooleigen model te verfijnen. Workshop: Werken aan veerkracht bij jongeren en kinderen De Tiense CLB’s doen een project rond het verhogen van veerkracht bij de leerlingen in het 2de jaar secundair onderwijs. De geluksdriehoek van Gezond Leven is daarbij een belangrijk kader en bouwsteen van het project. Vrij CLB Vlaams-Brabant Oost en GO! CLB Leuven-Tienen-Landen slaan de handen in elkaar en geven je een praktijkgerichte workshop over hoe je aan veerkracht kan werken in de klascontext. Leerlingen die zich goed in hun vel voelen, komen immers beter tot leren. Deze workshop is zowel gericht naar het secundair- als basisonderwijs. Workshop: Welke aspecten hebben impact op de identiteitsontplooiing van jongeren? En waarom? Jongeren worstelen dagelijks met het ontwikkelen van een positieve identiteit in deze superdiverse samenleving. Voor professionals is het een uitdaging om hen daarbij te begeleiden. Leerkrachten, opvoeders, hulp- en zorgverleners zijn zoekende in de contacten met kwetsbare jongeren, vooral wanneer bijvoorbeeld taligheid, sociaaleconomische achtergrond, migratie, geloofsthema’s aan bod komen. Khadija Aznag werpt een ander licht op de ontplooiing van identiteit bij jongeren. Ze biedt inzicht in de complexe processen die een rol spelen bij de identiteitsvorming van verschillende groepen. Aan de hand van analyse, kaders en voorbeelden licht ze toe hoe de taal, etnische identiteit, traditie, religieuze leefwereld en andere culturele aspecten een rol kunnen spelen in de opvoeding en binnen de identiteitsontplooiing. |
Praktische informatie
Datum en uur
Maandag 20 januari 2025 van 8u30u tot 15u
Kijk naar het programma om de planning en de invulling van de 'Dag tegen schooluitval' te bekijken.
Locatie
Vrije Tijdscentrum
Sint Jorisplein 20
3300 Tienen
Deelname en inschrijven
De deelname is gratis.
De workshops in de namiddag zijn enkel voor de onderwijs-en welzijnsorganisaties van Tienen